Jestliže necvičíte pro radost z pohybu, ale dohnala vás k tomu třeba právě bolest zad, zřejmě bude potřeba se zamyslet i nad dalšími změnami ve vašem životě. „Bolesti pohybového aparátu nejčastěji pramení z dysbalance v těle a potažmo v našem životě. Měli bychom se proto zaměřit na hledání rovnováhy a udržitelnosti svého životního stylu. Dlouhé sezení kompenzovat pravidelnou chůzí a cvičením, najít si pravidelný režim spánku a stravování. Naše tělo nepotřebuje jen cvičení, musí také odpočívat, regenerovat a mít šanci vyrovnat se se stresem, který na nás denně dopadá a který ve vztahu k bolestem hraje významnou roli. V neposlední řadě bych doporučila řešit nejen kdy, ale taky co jíme, a klást důraz na čerstvé potraviny bohaté na vlákninu a minerály, omezit maso, cukry a jednoduché sacharidy a nepřehánět to s konzumací kofeinu a alkoholu,“ radí Podroužková.
4) První pomoc: Cvičení za volantem
Když už vás na cestách přece jen začnou záda nesnesitelně bolet a končetiny tuhnout, zastavte si na nejbližším parkovišti a protáhněte se. Jak na to? „Krk a trapézy nejlépe uvolníte půlobloučky hlavou od ramene k rameni, případně předklon hlavy s rukama za krkem. Můžeme doplnit i lehkým záklonem. Tato pozice se dá krásně zvládnout i na sedadle v autě,“ ujišťuje Jana Podroužková a přidává cvik proti bolesti ve spodní části zad:
„Při bolesti beder je dobré na chvíli vykulatit páteř a jemně, velice volně přitáhnout hlavu k hrudníku. Tuto pozici je vhodné také doplnit jemnými rotacemi páteře z pasu. Pokud se potřebujete jen rychle protáhnout, když například zastavíte v koloně, zkuste ruce natáhnout proti volantu, s výdechem zakulatit záda a s nádechem se vyprsit proti volantu.“
Pokud bolí ramena nebo paže, je výborným cvikem klasické vyklepání, třepání horními končetinami, aby povolilo napětí, případně jemná masáž bolavých partií. „Na kolena bychom měli být opatrní a pokud jsou zatuhlá po jízdě autem, spíš než cviky doporučuji kolena jednoduše rozchodit, dát si klidně pár koleček po parkovišti a pokud bolest neustupuje, tak promasírovat stehna z horní strany v sedě, aby se uvolnil tah ve vazech, které koleno drží,“ doplňuje Podroužková.
5) Správně nastavená sedačka
Významnou roli hraje také pozice, ve které za volantem sedíte. Tělo by v sedačce nemělo být zkroucené, ani nakloněné k jedné straně. Pokud máte automat a nepoužíváte k řízení levou nohu, zapřete ji do podlahy. Tím tělo hezky vyrovnáte.
Samostatnou kapitolou pak je nastavení samotné sedačky, ale také volantu. Ten by vám měl při natažených rukou sahat zhruba k zápěstí. Neměli byste ho ani mít příliš vysoko, aby vás to nenutilo držet zvednutá ramena. „Spíš než za každou cenu sedět rovně, je vhodné být mírně zakloněný tak, aby sedačka umožňovala přirozené zakřivení páteře, tedy asi 100 až 110 stupňů, a netlačila krk zbytečně vpřed. Vzdálenost sedačky od pedálů by neměla být příliš velká, abyste nemuseli nohu k pedálům tolik vytahovat z kyčle, a nevznikala tak dysbalance v této oblasti. Sedačka příliš vepředu zase může být příčinou přetížení hamstringů a beder,“ uzavírá Jana Podroužková.
Další zajímavosti ze světa Toyota v magazínu Toyota Life